lördag 17 april 2010

Eyjafjallajökull..

Mer utbrott har vulkanen Eyjafjallajökull på Island fått och massor av folk kommer inte iväg på sina resor via flyg, eller hem.. Min svåger och hans familj sitter fast i Thailand, de skulle flugit hem i förgår.. Kan ju låta som ett bra ställe att bli fast i men inte när man har två små barn och får leva för dagen.. De har ju inte åkt charter heller så de får själva ordna hotell de extra nätterna och var dag ta sig in till flygplatsen för att kolla läget.. Ett tag till verkar det ju ta med innan vindarna vänder.. Jag sitter och hoppas att det lugnat sig till om ca 2½ vecka då vi skall flyga till Prag..

Idag har Johannes kommit hem från Danmark där han har tillbringat en vecka med sin flickvän, Malin, och hennes familj.. Av Malins bilder att döma, som hon lagt ut på FB, så verkar de ha haft det bra och det är vad Johannes säger med.. Men skönt att ha honom hemma nu, men bara för ett drygt dygn för i morgon skall han till sin pappa som han inte träffat på snart två veckor..

Jobbar i natt, natt två av tre.. Lugnt och skönt ha jag på jobbet men skall se till att arbeta lite med.. Sitter här i 10,31 timmar innan jag får ta cykeln hem till sängen.. Idag sov jag hyfsat bra fram till 14.30 och hoppas det blir lika i morron.. Det är alltid lite värre att sova när alla barnen är hemma, vi har ju heller inget sovrum som vi kan stänga om.. Jag kan stänga en dörr till köket men in till vardagsrummet så går det inte, men vi har satt två vikväggar där när vi skall sova så man har det lite mer stängt, men för ljudets skull så är det ju värdelöst.. Jag har faktiskt hittat några öronproppar som är riktigt bra, finns på apoteket men kan bara användas typ 5 ggr sen är de förbrukade.. Men jag har dem bara de helger då barnen är hos oss och jag jobbar, var åttonde vecka..
.
Njut av natten och ha en riktigt bra söndag..



16 kommentarer:

Tina sa...

Hej vännen!
Å, ja fy nu ser man verkligen hur sårbara vi är när moder natur säger ifrån. Hoppas verkligen folk kan komma hem snart att vindarna vänder. Hörde om ensamma barn på flygplatser..usch.. men det måste väl ändå vara nån som tar hand om dem!?!
Tack för din hälsning hos mig. Jag blev så glad!!!
Va roligt att ni8 ska ut & resa..hoppas verkligen allt lagt sig tills dess!! Nu ska jag sova.. trött =)
Underbar Söndag önskar jag dig!
Kram Tina

hemma hos lilla mej sa...

Visst är det hemskt att människor inte kan komma hem.Hoppas att det har blivit okey tills du ska ut oc resa.Hoppas att natten varit bra!!!!Önskar dej en skön söndag Kramar Rita ♥

Nina sa...

Ja, som det kan bli.. Hoppas alla som är ute och reser snart får komma hem! Såg på tv om det senaste större utbrottet "när det nu var" på slutet av 1800-talet, det hade varat i 14 månader!!!...

Tummar hållna för att vindarna vänder så ni både kommer iväg och hem när det blir dax för Prag!

Hoppas natten har gått bra och att du snart får sova riktigt gott!
Kram Nina!
P.S. Jättefina bilder!!! :)

Uttan sa...

Uj ja det är riktigt läskigt med Vulkanen.I går kväll hade vi så mörkt på himmelen och man kunde ju inte låta bli att undra ifall det var aska i molnen.
Den kan hålla på att spotta ur sig länge än tyvärr.
Sa till Mannen att i morgon bitti kanske han får skotta aska istället för all snö som han skottade i vinter.
Även om det är många människor som sitter fast lite här och där så är det väl bra att de inte flyger och riskerar liv.
Om 2½ vecka har nog vinden vänt ;)

Sov Gott efter din jobb Natt!
Kram!

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Inte kunde man tro att det skulle bli så stora askmoln, och så länge. Jag kan inte uttala namnet på vulkanen men det är otäckt. Hoppas dina släktingar tar sig hem snart. Nu tar du snart din cykel och trampar hemåt, när vi börjar vakna. Ser ut och bli en fin dag, det har slutat blåsa också.
Sov gott
Kramar
AnnaMaria

Roses & Angels sa...

TACK så hjärtligt. Ditt paket går iväg idag så snart har du den hemma. Ha en fin söndag kram

oumberligating sa...

Ja, den här Vulkanen ställer till problem! Även för mig, vi blir inte klara med det bygge vi håller på med, elektrikern sitter också fast i Tahiland!
Fast uppriktigt Mia, missförså mig rätt!
Egentligen så gillar jag sådant här!
Det får kanske folk att tänka om och fundera på naturens krafter och inte bara ta allt förgivet i livet och att allt kommer fungera klanderfritt!
Egentligen så är alla Tahilandsressenärer ena djäkla optimister eller helt okunniga vad som händer både politiskt och geologist i detta område!
Taihland hugger inte tag i "barnprostutionsfråga" och de tektoniska plattornas möte ute till havs kommer att nästa gång det sker en störrerörelse i jordskorpan orsaka en tsunami som är 4 gånger så stor som den sist!
Okej, det "händer inte mig", vågen kan komma i morgon eller om 1000 år en sak är säker den kommer!
Visst, man ska inte "måla fan på väggen", men visst vore lite "medvetenhet" i samhället att önska! Fast det gäller ju många områden och jag är ju en gnällig fan!
Sist denna vulkan hade sitt utbrott, tror det var på 1830 talet då spydde den ut aska i över 1 år? Blir spännande att se vad som händer!
Du vill också ha en Husbil skriver du till Uttan, jag har en redan, kanske ska vi åka till Tahiland du och jag och hämta hem "släkten"! Det tar några veckor, men fram och hem kommer man, om man har tur!
Kram ifrån Peter!
PS: Jag har bilden dessutom alltid fylld med reservdelar, fast den inte gått så långt! Jag litar inte på någon mer än mig själv! (ler)

Anonym sa...

Fy det kan inte vara kul att vara kvar i Thailand med småbarn, hoppas det löser sig snart. Min dotter ska hem i början av maj och då hoppas jag det försvunnit.

Ha en härlig söndag !!! Kram Annika

kallebodalantliv sa...

ville bara önska dig en trevlig helg ! tog ett kik hos dig nu ..jeanette.kallebodalntliv

Inspiration i vitt sa...

Hej Mia, hoppas din helg varit bra och att du fått den sömn du behöver. Kram på dig/Ingela.

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Aj vilket öde att bli fast i Thailand, hoppas det går över fort nu!
Vad roligt att åka till Prag! Fota, fota!!!
Hoppas du fått din sömn!
Ha det gott!
kram
nina

Hem och Lycka sa...

Aj, inte kul att bli kvar i Thailand.. Hoppas det löser sig snart.

kram Mia

Tanja, 30+ sa...

Hej vännen!

Ja, det får man ju verkligen hoppas att allt är fritt för flygning om 2,5 vecka. Det har minst sagt ställt till det för folk!

Kram

Boutique Nytt & Nött♥ sa...

Tack för din gulliga kommentar inne hos mig...Ja vi får verkligen hoppas de löser sig snart, för alla. Vi ska åxå iväg om ca 2 v Då bär de iväg till Cypern.
Passar på & önskar dig en riktigt härlig start på nya veckan
Kramisar
Sus

Made in Persbo...Carina sa...

Hej Mia, och GRATTIS! Du har vunnit visdomstavlan i min utlottning!
Är så glad att det var du som vann eftersom du är en trogen läsare sen länge!
Skicka mig din adress så kommer den snart med posten till dig :)

Kraaaam gumman!
Carina

Godastunder-tokigaidéer sa...

Ja denna vulkan ställer verkligen till det. Vi har kompisar som inte kan komm ahem från Kina och några som inte kommer iväg till Thailan..

Ha det gott
Kram Anna

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bloggintresserade