lördag 20 mars 2010

Måste gå fotokurs!!!!

Ja nu vill jag verkligen gå en fotokurs.. Jag vill lära mig mer om inställningar på min kamera och vad man skall tänka på vad det gäller ljus, skuggor osv... När jag tagit bilder med min kamera inomhus, utan blixt, så har bilderna blivit så brusiga och det stör mig.. Jag har kollat i min bruksanvisning och hittat hur jag kan ändra det, och lite bättre blev det men jag vill ha bort mer.. Kan ju vara så att min kamera inte är bra nog för jag köpte ju en som inte var allt för dyr.. Men är det någon som vet hur man gör så förklara gärna.. Jag har en systemkamera Pentax K-m.. Men en fotokurs och en photoshop kurs skall jag kolla efter.. Min granne är fotograf och håller i kurser, får höra med honom när nästa är kanske..

Idag började jag dagen med en timmes promenad, hade kameran med men det jag fotograferade fanns i trädgården.. Lite lökar som tittar upp.. Jag såg i en annan trädgård helt fullt utslagna krokusar.. De var så långt in i trädgården så jag kunde inte plåta och de hade väl undrat om jag stövlat in, så det blev det inga bilder på...

Idag är det lite grått ute och det regnar med jämna mellanrum.. Ca 10 grader varmt har vi så nu smälter snön undan med lite större steg.. GOTT!!! Idag har fönstrena i vardagsrummet äntligen blivit putsade på utsidan, insidan tog jag igår.. Igår bytte jag oxå till min illgröna ryamatta och idag kom vita gardiner upp.. Så nu är det vår på riktigt i mitt vardagsrum..

I kväll skall vi leka "Halv åtta hos mig".. Vi skall alltså göra en trerätters middag här hemma.. Till förrätt blir det fisk- och skaldjurssoppa, till huvudrätt blir det potatisgratäng och lövbiffsrullader fyllda med ädelost, och till efterrätt blir det vit chokladpannacotta med äppelkompott.. Smarrigt!!

Skönt att läsa att det är fler än jag som är för snåla för converse ;-) Men visst är det skillnad på dem.. Amanda har haft andra converse, både äkta och oäkta och de äkta är ju mer hållbara, men å andra sidan kan man ju få 4 par till priset av ett om man köper oäkta.. Och jag fick ju tre par skor för 458:- på Skopunkten varav två av dem är conversefejk.. Ett par röda och ett par lila..

Igår åt ju vi räkpaj här hemma.. Fy så god den var.. Och givetvis skall jag delge er receptet på den.. Håll till godo och lycka till om ni gör den.. Superenkel och supersmarrig..

KRÄMIG RÄK- OCH SPARRISPAJ
Deg:
3 dl vetemjöl
150 g smör el. margarin
1 msk vatten
Arbeta samman ingredienserna till en deg.. Låt vila i kylskåp i 30 minuter med plastfolie om..
Tryck ut degen i en pajform och förgrädda i 225 grader i 15 minuter..
Fyllning:
150 g grön sparris
500 g oskalade räkor (jag hade 400 g färdigskalade)
3 ägg
2 dl vispgrädde
1 dl mjölk
1 dl riven lagrad ost (jag använde extra lagrad brännvinsost)
1 dl riven ädelost
salt, sv.peppar
½ dl hackad dill
½ dl hackad gräslök
Blanda ägg, grädde, mjölk och ost.. Smaka av med salt och peppar.. Blanda i dill och gräslök..
Fördela räkor och sparris i pajskalet.. Häll över äggstanningen..
Grädda i mitten av ugnen på 225 grader i ca 30 minuter..
Servera med en grönsallad..
.
Nu skall jag läsa några av era bloggar och sedan skall jag göra lite mer nytta här hemma..
Njut av dagen..

13 kommentarer:

Ulla sa...

Hallå vännen!

Du hade rätt, det var vinterkräksjuka för i morse kom Kentan hem och var jättedålig så nu ligger vi tillsammans och mår dåligt, han i sovrummet och jag i soffan och jag är något bättre i dag men inte ok men i morgon kanske!!!
Kramen
Ulla

Nina sa...

Jag tackar å bockar för kommentarer! Kul med ett par små berättelser! Det lät härligt det där med dom skrattande tjejrna :)

Vad smarrigt ni ska ha det med trerätters, mmm!

Fotokurs är nog kanon, det skulle jag med vilja, men jag måste ju skaffa kamera först..

Ha det fortsatt toppen!
Kram Nina!

Uttan sa...

Mmmm så gott med den Pajen den måste nog testas nån dag.

Här har det varit vår i dag men när vi tittade på vädret så skulle det kunna komma 1 dm snö här i morgon.
Nu vill Vi ha vår.

Trevlig lördag kväll.

Kram!

fröken Sätterlund ✯ sa...

Vilken lyxmiddag :)

Det är kanonbra med fotokurser. man får mycket tips och inspiration!

Visst är det underbart med lite värme. Skönt att det smälter fort :)

Ha det gott,
kram Therese

Moonrose/ Vonneli sa...

Du bjuder på så många härliga bilder...fotokurs låter skoj, har själv bara en vanlig enkel digital...blir så suddiga bilder, behöver nog massor av lektioner. Vad kul med trerätters...man blir lite inspirerad av programmet. Halv åtta... :) så smarrigt ni åt och pajen låter riktigt supergod. Ha det så bra! Kram

Linruz sa...

Kul att köra halåta hos mig hemma.
Fotokurs skulle jag med vilja gå.
Ha en fin söndag.
Kram Lina

Pierre sa...

En som förklarar de grundläggande inställningarna bra och enkelt för en systemkamera är: wettdinhohttp://www.wettdinho.se/2010/02/lar-dig-allt-om-blandare-slutartid-och-iso/

Om du vill lära dig Photoshop så har högskolan i Jönköping 100% distanskurser som är i toppklass. Du hittar mer tips och länkar till kurserna här:
www.moderskeppet.se

Kolla även Moderskeppets webb tv avsnitt ;)

Mvh// Pierre

Pia sa...

Pajen lät verkligen supergod!

Det där med fotokurs är inte någon dum idé, har själv önskat gå en sådan länge, men det är helt och hållet kostnaden för kursen som satt stopp för det. De flesta kurser är alldeles för dyra för att passa min plånbok, tyvärr!

Ha en härlig söndag!

Kram,
Pia

Lilla Rummet sa...

Jag, skulle också behöva gå en fotokurs samt skulle vilja ha en bättre kamera men jag är för snål just nu.
3 rätters middagen lät ju helt smarrig....det vattnas i munnen.
Tack för receptet på pajen....kommer att testa den framöver.
Ha en fortsatt härlig söndag.
Kram Britt

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jag tycker du tar superfina foton, det med lökarna är så fint. Men har du så bra kamera är det ju roligt och lära sig trixen. Var glad att det regnar, här snöar det för fullt nu, FY! Vilken god mat ni har ätit under helgen, pajreceptet ska jag skriva av.
Ha en fin dag
Kramar
AnnaMaria

Hanna sa...

Så god pajen ser ut.
Kram
Hanna

Anonym sa...

Kan ju vara kul att gå på fotokurs, men jag tycker du är jätteduktig på att plåta redan nu, då blir du ett riktigt proffs sen. Vilken mysig kväll med go mat ni skulle ha igår. Hoppas det smakade toppen.
Ha en go söndag !!! Kram Annika

Vit som snö sa...

Tack snälla du för din gulliga kommentar hos mej!
Jag som tycker du redan tar så fina bilder! Men det är alltid kul att lära sej mer, det skulle jag också vilja.
Den där pajen såg riktigt smarrig ut o även menyn för kvällen igår.
Ha en mysig kväll! Kram Cilla

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bloggintresserade