onsdag 11 april 2012

Onödigt tänkande..

Min blogg heter ju Photo by Marias liv och funderingar och det är ju mest mitt liv jag delger mig av så nu skall ni få lite onödigt funderande av mig..
Funderade på just min blogg och dess besökare och började tänka på hur man tänker när man väljer att läsa en blogg.. Jag har ju ca 50-60 unika besökare i snitt per dag, det är inte så många men jag är glad för varje läsare jag har.. Men så när överskriften tyder på att jag mår dåligt eller om jag har köpt något eller om jag har en tävling då ökar siffran på läsare den dagen betydligt och helst när överskriften antyder om att jag mår dåligt.. Då undrar man ju ändå lite varför man läser de inläggen och inte de andra.. Det kan ju inte vara för att se om man kan stötta för jag har inte mer kommentarer än vanligt de gångerna, så är det då för att gnugga händerna och känna "yes, det kan hon ha"?? Hmmm.. Ja det kan man ju fundera på om man vill.. Men ni läsare är välkomna när ni vill och får komma in och läsa när ni känner intresse, detta var bara en tanke som slog mig innan idag..
Och så en annan tanke jag haft.. Har ni sett på fb dessa inlägg som slutar på detta sätt "Låt oss se vem är uppmärksam? Om du gillar denna post, kopierar du den till din status för bara en minut. Jag kommer att hålla ett öga och se vem som verkligen uppskattar familj och vänskap...." Finns med olika teman, just denna var att man uppskattar sina vänner och familj.. Det finns andra om att man älskar sina barn osv.. Men har ni tänkt på vad den säger?? Jag kopierar aldrig sådana här på fb och då skulle det betyda att jag inte uppskattar mina vänner eller min familj, att jag inte älskar mina barn osv.. Så min tanke är varför man lägger sådana här statusar och vad tänker den som just lägger upp den, och vad tänker då denna person om mig när jag inte kopierar och sätter den som status?? Jag måste vara en dålig människa som tydligen inte uppskattar mina vänner och familj eller älskar mina barn i deras ögon då.. ;)
Ja detta var dagens onödiga tankar =) Och med dem fick ni två sommarbilder, den översta tagen i Karlshamn och den undre från Ales stenar på Österlen..


Nu snart skall jag jobba min första natt av två, så jag vakar alltså över världen i natt.. Sov gott ni som får..


Kram Mia

16 kommentarer:

Bella sa...

Jag kopierar inte heller dessa meddelande på fb

Maritha sa...

Jadu Mia.....sitter och ler när jag läser din blogg idag :o))

Visst är det så att det blir mycket fler kommentarer, nu har jag ju ingen blogg men på Fb ser man tydligt att det skrivs mer om man mår dåligt och jag som oftast är glad har tagit lite paus därifrån för varför ska jag skriva om sånt ingen är intresserad av :o))
Kopierar statusar har jag gjort nån gång och det blir inte heller så många kommentarer :o))

Hoppas du mår bra och får det bra på jobbet!

Kram till dig Maritha

Nina sa...

Jag har också funderat på det där varför läsarantalet ökar när inläggen är negativa, eller att "negativa" alltså mörkare bloggar (om sjukdomar och sorg och sånt) ofta har fler läsare än dom ljusa och positiva bloggarna.

Jag vet inte varför det är så, men det verkar locka mer på nåt sätt. Jag läser iaf din blogg för att jag tycker om dig och helst när du mår bra :) Men även när du inte mår bra, så klart, och då försöker jag skicka en extra kram <3

(Fast just nu ligger jag rejält efter i läsandet både här och där...)

Låter som du ska jobba inatt (?) så ha en fin natt och sov gott imorrn istället.

Kram Nina!

A Cup Of Emilia sa...

Jag förstår vad du menar med överskrifterna på bloggen. Jag vet inte om människor gillar att läsa om andra som har det sämre för det får dem att må bättre? (en gammal teori jag har).

Jag kopierar inte heller dessa meddelandena på fb. Jag älskar min familj och de vet om det och jag känner att det räcker :) :)

Ha en fin kväll! Kramar Emilia

Källeboda lantliv sa...

Det låter konstigt .. Är det så .. Mer besökare om du mår dåligt ? Jag mår ju också kass ibland .. Men tycker att det är samma antal besökare .. Om det är så .. Då är det inga riktiga vänner som kikar in .. Gotta sig på andra ? Inte schyst .. Men skriver man uppseende väckande så hajar kanske fler till .. Det är ju tråkigt att läsa om ledsamheter .. Då ska man ju stötta istället tycker jag ..jag har inte Facebook tycker det verkar jobbigt o stressande .. Skriv bara det du vill .. Kanske inte alltid de innersta tankarna .. Ett tips bara .. Fast det kan ju inte alltid vara på topp .. Eller hur ? Så är det ju för alla .. Upp och ner .. Umgås med vänner som ger energi inte tar .. Det brukar jag tänka på .. Många kramar till dig och din blogg ..kram Jeanette

Viola sa...

Håller med dig till fullo om alla dessa budskap som ska kopieras..hoppas dagen varit bra, kram

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jag är inte med på fejan, men tycker du gör helt rätt som inte kopierar. Låter lite sådär tjafsigt som maken skulle sagt...fniss. Att du har mer besök när du mår dåligt känns ju lite nedslående, måste bero på nyfikenhet. Fortsätt precis som du brukar med din blogg, vi som kommenterar gillar dig både glad och lessen.
Kramar
AnnaMaria

Hem och Lycka sa...

Gillar inte heller de där meddelanden på FB.. Och så kan man ju undra varför folk vill hellre läsa om elände.. Kram Mia

Annelie L sa...

Hej vännen, jomen visst är det så, att folk läser mer när man antyder att något är dåligt eller sorgligt i överskriften.
Jag läser din blogg oavsett hur du mår, jag om dig och du har en fin blogg med vackra bilder.
Naturligtvis är jag gladast om du mår bra, men jag läser och försöker skicka en extra kram även de gånger du har det jobbigt.
Känns skönt att du vakar över världen i natt också, så vi andra kan sova tryggt.
Kram sötaste.
ps. för sånt sött kan du ju inte undvika, det går inte att äta, det bara finns där, runt omkring dig <3

mo sa...

Hm det där har jag aldrig ens reflekterat över...kanske är det för att jag inte ofta skriver om när jag mår dåligt...men jag tycker det låter lite konstigt. Hoppas verkligen inte att det sitter någon o gnuggar händerna när någon inte mår bra. Jag är ju inte så himla aktiv med bloggandet, men när jag gör ett inlägg så har jag ju en del läsare, men det är ett väldigt litet fåtal som kommenterar, det tycker jag med är lite konstigt. Har oxå hänt att någon som ALDRIG kommenterar någon gång, kommenterar när den tycker att jag skrivit eller visat något "galet" i deras ögon..haha Då börjar (eller började, det har hänt en gång) kommentaren med orden : Jag brukar läsa din blogg men aldrig kommenterat, men nu kunde jag inte hålla tyst...typ...Då undrar man med lite...

Jaja, o FB har jag inte..vill inte ha det heller, har på nära håll sett hur vissa blir totalt uppslukade o väldigt självupptagna, såklart inte alla, men vissa...
Kramar på dig

Nyanser av vitt sa...

ha ha ja man får ju välja vilken kategori man vill :O). Ha det toppen Mia
kram Agneta

Vita Falkens Lantliv sa...

Hejsan!

Ja du. precis det där har jag med sett, att man just får fler besök om det är något av dom sakerna du skriver.....märkligt! Kan det vara nyfikenheten hos folk eller nä jag har ingen aning.

Kul att du vill vara med i min utlottning, 3 lotter till dig;)

Kram Susanne

jeannette sa...

Ja du ska va glad för de du har, men jag håller med er till fullt ut. Jag har nog rasat i besökare eller så är det mindre som kommenterar. Ibland gitter man inte skriva en kommentar ;( men jag läser ofta och jag har mina favo bloggar ;) där blandannat du och nina står. kramar. PS. ska bli bättre att skriva en liten rad

A House With A View sa...

Tänkvärt inlägg!! Jag har ingen FB så jag känner inte till det du skriver om det. Jag skriver nästan ingenting om mitt måendet så jag har ingen referensram och ser inte när inläggen ökar eller minskar. Märker mest att det kan bli en ökning på söndagar då folk förmodligen har lite tid över att sätta sig vid datorn. Dessutom verkar det minska på storhelger för då har de roligare saker för sig än att sitta vid datorn:)))

Stööööörsta kraaaaamizen aka

Vintage House sa...

Hej
har aldrig sett dessa medd på fb men jag brukar aldrig bry mig om sådana länkar....
härligt somriga bilder läntar lite
önskar dig en skön och mysig helg
kram
sandra

Annika N sa...

Ja, ibland är det lite mycket kopiera och klistra, men det är ju som sagt frivilligt att göra, och jag gör det bara ibland när jag känner för det.

Ha en trevlig helg !!! Kram Annika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bloggintresserade