lördag 28 april 2012

Medel????

I måndags ringde det en reporter från en lokaltidning, till mig.. Hon skulle göra en artikel om Medelsvensson.. Varför ringde hon då mig?? Jo för att jag har Sveriges vanligaste efternamn, heter Sveriges vanligaste kvinnliga förnamn och så har jag åldern inne som den genomsnittliga kvinnan i Sverige har, 42 år (ja jag fyller det ju inte förrän i november men ändå ;) ) Nu skulle hon kolla om jag uppfyllde de resterande kreterierna för att vara en så kallad medelsvensson..
Det gjorde jag ju inte riktigt.. Men mycket stämde ju så klart..
I onsdags var reportern och en fotograf hemma hos mig..
Jag har två barn men i "fel" ålder och de är inte födda på de rätta datumen heller..Jag har katt, sveriges vanligaste husdjur.. Jag har inte en lätt överviktig man som heter Lars Mikael Johansson.. Vi har en volvo, men dock ingen silverfärgad av årsmodell -99 som var det vanligaste.. Vi bor i tätort eller strax utanför.. Vi har datorer och tillgång till internet.. Vi röker inte..

För att vara en medelsvensson skall man tydligen pricka in dessa kreterier:
* Ha katt.. Det stämmer hos oss..
* Spagetti och köttfärssås ätes oftast.. Stämmer inte hos oss..
* Äldsta barnet i familjen skall vara en pojke som går i nian och skall välja samhällsprogrammet.. Stämmer bara att den äldsta är pojk men har gått ut gymnasiet och inte samhällsprogrammet
* Barnen idrottar i någon klubb eller förening minst en gång i veckan.. Det gör inte någon av våra 4 barn..
* Äger en Volvo ( silvergrå av -99 års modell helst).. Vi äger en Volvo men inte silvergrå eller en 99:a..
* Bo i tätort eller strax utanför.. Ja detta är ju helt rätt..
* Mannen skall lägga 36 minuter åt idrott och friluftsliv, kvinnan 34 minuter, en genomsnittlig dag.. Njaaeee det stämmer tyvärr inte heller..
* Varken mannen eller kvinnan röker.. Det stämmer bra.. =)
* När barnen föddes tog pappan ut tillfällig föräldrarpenning.. Ja det gjorde pappan till mina barn och jag antar att Patrick med gjort det på sina barn..
* I hemmet finns tillgång till dator och internet.. Japp..
I tidningen stod detta med, stämmer den på er??

..den svenske medelmannen väger 81kg.. Hans kvinnliga motsvarighet väger 65 kg..
.. 75B är den vanligaste bh-storleken
.. Liseberg är Sveriges mest besökta resmål 
.. varje vecka delar medelmannen och hans fru på en liter vin och tre burkar starköl, dessutom dricker de 7 cl starksprit
..varje vecka glufsar deras hushåll i sig 1,2 kg godis, eller tre hg per person, utöver detta konsumerar de lika mycket kaffebröd/konditorivaror
.. den svenska medelkvinnan lägger 35 minuter på städning av bostaden var dag och 43 minuter på matlagning, att jämföra med mannens 20 minuter respektive 26 minuter..

I artikeln kom man fram till att det finns ingen medelsvensson, ingen som klarar alla kreterier.. Och varför heter det just medelsvensson?? Svensson har ju aldrig legat på toppen bland namn utan det namnet hamnar på 9:e plats..

En kul artikel blev det även om jag tycker bilden blev nååååågot stor.. Och jag hoppas att de som känner mig inte fick kaffet i halsen i morse när de öppnade tidningen..

Kram Mia

15 kommentarer:

Källeboda lantliv sa...

Va kul ! Det har missat .. Värsta kändisen .. Hi hi ..ja medelsvensson är vi nog alla .. Hi hi .. Njut av din helg .. Roligt inlägg .. Hi hi .. Kram jeanette

Hanna sa...

Spännande.
Jag har tyvärr flyttat min blogg.
Hoppas att du kan följa med.
Kram
Hanna

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vilken rolig artikel, men det är alltid en del fakta om "medelpersoner" som förvånar mig...du ser fin ut på bilden!

Kul att du också gillar ljusstakar...och muggar, det gör jag med=) vi läste också samma böcker samtidigt, vad tyckte du om dem (Kriget är slut och Varför gråter inte Emma)?

Ha en fin fortsättning på helgen!
Kram,
Regina

Nyanser av vitt sa...

Vilket roligt inlägg och vad kul att de gjorde reportage om er. Nja inte mycket som stämde där va :O)
ha en fin söndag
Kram Agneta

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Fniss... känns som det var en gammal sammanställning av vad man gör, städas det verkligen så mycket! Du är i alla fall snygg på bild, och så har du rätt namn.
Ha en fin söndag och tack goa Mia för din grattishälsning.
Kramar
AnnaMaria

Nyanser av vitt sa...

Hej igen
Kul att du är med i min utlottning.
Kram Agneta

Nyanser av vitt sa...

Hej igen
Kul att du är med i min utlottning.
Kram Agneta

Emmas vita drömmar ♥ sa...

Haha, vad roligt! =D Tyvärr platsar nog inte jag heller som MedelSvensson men det kanske är bra?! ;)
Ha det bäst!

Kram

Vintage House sa...

Hej
så roligt för dig medelsvenssons finns det idag;)
ha det så gott
kram
sandra

Annelie L sa...

Det var ett bra reportage tycker jag och du och kissarna är jätte fina på bilden.
Undrar varför "medelsvensson" har så många kriterier som känns som om det är väldigt få som uppnår....
Medel borde väl vara just medel...eller?
Ha det gott vännen och sköt om dig <3

Hanna sa...

ja, turkiet var verkligen en vacker plats.
Kram
Hanna

A House With A View sa...

Haha, vilklet himla kul inlägg!!! Nja... inte vet jag hur mycket det där stämmer in på mig men riktigt rolig var det:)) Och kul atrt få veta lite om dig med för den delen:)))

Kraaaaaaaaaaaaam aka

Jen Fotografi - Fotograf i Västervik sa...

Tack så mycket från både mig och Baccardi! :)

Kramar

Karin sa...

Intressant läsning och kul att du fick vara med i artikeln!

Anna sa...

Vilken rolig grej ändå, tycker det är lite kul med sådant där :}

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bloggintresserade