onsdag 11 augusti 2010

Hotellpersonal..

Jag brukar inte använda min blogg som ett gnällplank men idag kan jag inte låta bli för jag blir så irriterad ibland.. På vad?? Jo på våra ungdomar här hemma.. Ofta verkar de tro att vårt hem är ett hotell där man kan få allt serverat och jag känner mig som en jäkla personal.. Det gnälls över att man måste damma sitt rum.. Man torkar inte av köksbänk eller bord om man fixat frukost eller ätit.. Man låter ofta smörkniv och osthyvel ligga framme fast att diskmaskinen står ett par meter bort.. Är diskmaskinen diskad och man behöver sätta in ngt där så kan man inte tänka att "åh då kan jag tömma den så man kan börja sätta in nytt".. Tar toarullen slut så kan man möjligen ta fram en ny men att ta bort den tomma och sätta dit den nya det kan man inte utan då ställer man den nya på elementet.. Osv osv.. Kan räkna upp mycket som man kan tycka att ungdomarna skulle kunna göra utan att man skall behöva säga till dem..

Igår var ju vi bortbjudna till vänner och då var en av tjejerna hemma ensam och bjöd kompisar på mat.. När vi kom hem så stod disk framme, för hon hade inte hunnit sätta det i diskmaskinen.. Hon satt vid datorn när vi kom hem så det klart att hon inte hann sätta undan disken.. Jag frågade när kompisarna hade gått " för en stund sedan" svarade hon och sen pep hon upp på sitt rum.. AAAARRRHGGHHHH!!!!! Tro inte att hon kunde ta tag i det då utan det fick jag göra... *suck*

Ibland är det skitjobbigt att leva med någon annans barn.. Jag har svårt att säga ifrån på samma sätt som jag gör till mina barn.. Hade det varit min dotter så hade jag gått efter henne och bett henne ta undan disken eller vad det nu skulle kunna handla om.. De två tjejer som inte är mina barn säger det aldrig men jag kan se i deras uttryck hur de tänker " Du är inte inte mamma" och nej det är jag inte men jag bor här och vi skall kunna leva ihop som en familj och då måste det funka.. Få dem att förstå att alla måste hjälpas åt även om det inte alltid är så kul..

Så, nu fick jag skriva av mig så nu tar jag något roligare :-) Igår var vi som sagt hos vänner till oss på middag.. De bjöd på kycklinggratäng med pasta till, gott var det.. Vin till det fast jag valde alkoholfritt (som vanligt ;-) ).. Till efterrätt hade hon gjort chokladkladdkakemuffins (typ) med konjakshjortron och glass.. Det åt inte jag utan hon hade gjort en fruktsallad till mig.. Tack snälla Linda!! Jag har ju lagt på högsta växel vad det gäller Viktväktarna nu och det skall hållas trots jag är bortbjuden ;-) Vi hade supertrevligt..

Och igår blev vår ytterdörr klar.. Den blev inte superbra men bra mycket bättre än innan.. Det skall ju upp en ny så småningom och då helst en dubbeldörr som det var från början.. Vi har ju gamla bilder på huset när det byggdes (-36) och då var huset reviterat och det satt en dubbeldörr.. Reviterat skulle jag vilja ha det men det kostar ju en del men en dag kanske.. När de bytte till en enkel dörr så satte de brunt kakel för att fylla upp runt dörren.. SÅÅÅÅÅ FULT!!! Men det får sitta till den dagen vi kan köpa en ny (dubbel) dörr.. Jag skall göra en form av pyntning på dörren med men det dröjer lite, men när den är på plats skall ni givetvis få se..

.
Just nu är Patrick och hans döttrar i Kristianstad för shopping.. Jag ville faktiskt inte hänga med.. Kände för en egen dag här hemma.. Älskar att få vara ensam hemma även om jag så klart tycker om att ha familjen hemma.. Men nu njuter jag av egentid.. Städar lite smått men gör det i min egen takt och det skall nog vara klart till de kommer hem.. Så nu skall jag fortsätta med det.. Njut av dagen..



10 kommentarer:

Tanja, 30+ sa...

Du behöver sparka "någon annan" som verkar bo hemma hos er! "Någon annan" tömmer alltid diskmaskinen, "någon annan" byter rulle på toa, och "någon annan" plockar undan. Ge honom sparken NU!
Visst f***n e det trist. Skärpning ungdomar!

Tack för din goa kommentar!
KRam

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Kunde varit jag själv som skrev om den problematiken. Vi har det likadant "ohängda ungar" brukar jag skämtsamt kalla dem fast vi har två gemensamma och en som är min sedan tidigare. De ser inte och tänker inte heller på samma sätt som vi. De två äldre har pojkvän och flickvän och plötsligt har jag som är ensammorsa varannan vecka 5 ungar att serva. Tro inte att någon frivilligt åtar sig att plocka ur diskmaskinen, nähä det måste man be om. Oj och plötsligt fick jag tillfälle att gnälla lite oxå ;)
Det blev jätteskillnad med vitmålad dörr! Så fint!
Ha det gott!
kram
nina

EM sa...

Jag har haft min tid med precis de problem som du har. Nu är det tomt i huset. Utflugna hela bunten. Det låter kanske hemskt, men det är underbart. Får bara ta mig i kragen för att inte försöka styra deras liv på distans. Och inte städa när jag är på besök...
Kämpa på, det blir bättre
kram elsamarianne
ps. det går inte att ta dina/mina-strid om sånt här, det bara ställer till det...

Roses & Angels sa...

Vem känner sig inte som en personal ibland våra ungdomar. Förstår precis hur du känner. Det är samma sak här. Tvätta, plocka undan, städa tvätta och när man sen blir så arg och säger till så förstår man inte det. Ska det behöva vara så? Man får väl hoppas på att det en dag blir lättare för oss. Kram

Anonym sa...

Ja det är ungdomar i ett nötskal :-(( exakt lika gör ungdomarna här hemma också...Grrr !
Åtminstone de två yngsta som låter bli att slita ut disktrasan eller plocka undan, och lämnar 2 cm kvar på toarullen så den inte behövs bytas, inte slut ju :-( Blir man förb. så gör de snyggt ett par dagar sen är det lika igen om ett par dagar..SUCK !
Men jag vägrar oftast att städa efter dem, det ska de banne mej göra själva. Och så ska man som hotellpersonal veta exakt hur många vi blir till middag.Nä Mia vi säger upp oss !!!

Tröstekramar !!! Annika

kallebodalantliv sa...

JA DU ...Mia ...dessa problem har nog alla med sina ungdomar ...suck ! jag tror att föräldrarna har curlat bort sina barn från allra första början ..det kommer att bli ett stort problem i framtiden ..tror jag ..när en tre åring ska få bestämma vad man ska ha till middag då är det något fel ..hörde det i affärren häromdagen ...men vi vuxna måste våga vara föräldrar och sätta gränser för våra barn ,,,de kanske inte ska få så mycket utan de måste hjälpa ttill för att få något ...och när de är så stora så de kan fixa lite mat själva så måste vi sluta att serva dom ...vi hjälper dom ju inte ..det är ingen hotellverksamhet ...jag vet ...håller också på att bli galen emellanåt ..hoppas det löser sig ...ge inte upp ...var bestämd..kram jeanette.kallebodalantliv

kallebodalantliv sa...

Glömde ju säga att dörren blev jättefin i vitt ...stor skillnad ...kram ..jeanette

Lilla Rummet sa...

Gud vad jag känner igen detta i allt du skriver om att torka bord efter sig eller ställa in disk mm.
Har också bonusbarn på 16 år, och ibland skulle man vilja ruska om ordentligt. Själv skulle jag inte acceptera att mina egna skulle gjort samma. Ibland får jag en urladdning och som tur är har jag medhåll av pappan i huset. Inte lätt alla gånger med andras barn.
Jättefin blomsterbild du tagit.
Ha de gott
Kram Britt

Roses & Angels sa...

Snyggt det blev med dörren i vitt. Vilken skillnad. ja har vi tur kanske vi hittar en fint borst set båda två. Kram

Elsa och Helena sa...

Åhhh så skönt att läsa att fler känner så här...Det är urjobbigt och ibland vill jag bara gå och lägga mig under en gran i skogen för att få vara ifred och slippa all "hotellverksamhet".

KRAM Helena

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bloggintresserade