onsdag 24 oktober 2012

Gardell..

Har ni inte läst Jonas Gardells bok, Torka aldrig tårar utan handskar? Svarar ni nej på det så läs den.. Ni kanske tittade på serien med samma namn, och har ni inte gjort det så gör det..
Det är den bästa och mest gripande bok  och serie jag läst/sett på länge.. 
Bild lånad från adlibris.se
Boken handlar ju om homosexualitet, hiv och aids under 80-talet.. Hur folk såg på det då.. Hur hemskt det var.. 

Jonas satt nyss i Malous program, Efter 10.. Jag blev minst lika förbannad som han var i soffan på dessa människor som ville bota, de som tyckte det var bättre de dog i aids än att de fanns osv.. Fy f-n, jag skäms för de människorna, de människorna som finns även idag.. De jag känner mest agg mot är de läkare och präster han pratar om, som inte ville ha med homosexuella att göra, att de fick skylla sig själva.. De som man skall kunna lita på, de man skall kunna vända sig till i sjukdom och i andra svårigheter..

Han berättade om när han och Mark hade byggarbetare hemma, och när de kom hem hade dessa skrivit "Bögjävlar" över deras sovrumsvägg.. Eller när de satt på en uteservering och någon gick fram och släckte en cigarett i deras mat och sa "Hur känns det att sprida aids din jävel?"..

Tur det har blivit bättre med åren men tyvärr finns det massor kvar att göra för att homosexuella skall få vara människor och inte stämplade för många människor.. Det är ingen som säger tex Maria hon är hetero, men ofta hör man: Jonas, han är bög.. Jaha, och???

Detta gäller ju inte bara homosuxuella utan flera andra som tex religioner..

Nä fram för lika värde på alla.. Alla är vi människor och alla är värda att älska och älskas, både av andra könet och samma kön..

4 kommentarer:

Ankan sa...

Jag har tyvärr inte sett när de gick på tv,min son var hemma med en kompis & vissa sener var kanske inte riktigt för dom utan förklaring. Visste inte att det fanns böcker men tack för tipset,,jag ska genast leta efter dom & läsa.
Blir frustrerad över människor som inte kan acceptera andras val i livet...
Ha en underbar dag.

Villa Björkenäs Backen sa...

Hej

Kanske ska ta och se det.
Jag har inte heller sett den.

Ha en fin kväll ! Kram

Vita Falkens Lantliv sa...

Jag har inte läst boken. Men jag får kanske göra det då;)
Visst är det hemskt! Här snackar vi inte att man har samma värde...urk!!!


Kram Susanne

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Bra skrivet Mia, det är en konstig värld vi lever i där inte alla har samma värde. Har missat serien, men ska läsa boken.
Kramar
AnnaMaria

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bloggintresserade