torsdag 10 februari 2011

Mormor min..

Åh så gott det var att sova i natt.. Var så trött igår kväll efter att ha varit vaken i över ett dygn.. Vaknade till av att katterna höll på men stoppade de proppar jag har när jag sover på dagen i öronen sen sov jag gott..Fast Patrick hade varit uppe med katterna sådär fyra gånger.. Jag hörde ingenting.. Kanske han med skulle skaffa dessa proppar..
På tal om katter.. Jag fick frågan av någon (som jag inte minns nu, förlåt) om jag hade en Maine Coon.. Nej nu har jag ingen av den rasen, Sassi är nog en blandning av Norsk skogskatt och bondkatt och Gusten är en ren bonde.. Men för några år sedan hade jag en helt ljuvlig katt av rasen Maine Coon, Gizmo hette han.. Han var helt vit och döv, så han var en innekatt i min lägenhet.. När Patrick och jag skulle flytta ihop så köpte vi huset vi bor i nu, och då valde jag att sälja Gizmo.. Väldigt ledsamt faktiskt och jag saknar honom än idag.. Men valet gjorde jag för hans skull och för vår skull.. Kände att jag ville kunna ha dörrar öppna på sommaren utan att vara rädd att han försvann ut.. Hade han inte varit döv så hade han fått bli utekatt men nu tyckte jag att det var rent farligt att släppa ut honom när han inte hörde bilar.. Så nu bor han hos en dam i Vänersborg där jag hoppas han har det bra..

Idag har jag, min mamma och pappa varit hos min mormor.. Trevligt att hälsa på henne.. Hon har två undulater i en bur och ville ha en till så jag for iväg för att köpa en till henne, en gul blev det.. När jag var där så köpte jag en för tidig födelsedagspresent till henne, hon fyller 90 år i april.. Jag köpte en klöspelare.. Ja hon skall ju inte klösa på den utan hennes katt Pelle.. Han har förstört ett par stolar för lilla mormor så jag tyckte hon kunde testa en klösbräda till honom.. Det hängde tre bollar i den och dem gillade han iaf..
Gick runt lite hos mormor och tittade på alla foton hon har och jag fotograferade några bl.a bröllopsbilden på mina föräldrar och en bild på min gamlamorfar/mor och så denna här under.. Det är min mamma längst ut till höger och så hennes storebror och lillasyster.. Skulle gissa på att bilden är tagen typ 1945-46..


Idag är det den 10 februari och dags för bild nr 10 i utmaningen February Photo Challenge som är ett substantiv som börjar på bokstaven J och bilden fick bli på ett glas med Juice..


Nu skall jag läsa lite bloggar innan det är dags för sista delen denna veckan av Halv Åtta Hos Mig..
Njut av kvällen..

10 kommentarer:

Anna sa...

Vilken gullig mormor du verkar ha och en piggelin.
Jag hade också tänkt på juice men nu blev de en annan bild, sätter ut snart :)

Kram

Anna-Karin sa...

Så, du har en ren bonde..Det har jag också ibland, åtminstone när han precis duschat :-)
Vilken härlig mormor och fin bild.

Kramar

Lilla Brödhult sa...

Vilken härlig och pigg mormor du har...

Roligt med gamla fotografier på sina nära och kära..

Ha nu en skön torsdagskväll
kram Helene

Godastunder-tokigaidéer sa...

Visst är det härligt med alla dessa gamla bilder och dess historier.

kram anna

Vit som snö sa...

Vad mysigt att ha mormor kvar så piggelin och gulligt tt du pysslar om henne. Min mormor blev 98 år och var nog klarare i knoppen än oss alla...Ingen hemhjälp och alltid städat och nybakat. Som jag saknar henne...
Kallt här...jaa absolut. Nu går det mot - 27 grader så jag kommer inte att sova, det vet jag, måste ha koll på värmepumpen;) Paranoid?! Joo, liite kanske;)
Sköt om dej! Kram Cilla

Nina sa...

Vilken krutgumma som har både undulater och katt :)
Önskar dig en fin fredag och skön helg!
Kram Nina!

Maritha sa...

Visst är det mysigt att de gamla kvar så länge och att de dessutom är pigga, min farmor fyller 94 i sommar.

Kul att ta foton av de gamla foton hon har, tack för tipset!

Såg inte han som vann i veckan men det kanske går att se på TV4 Play?

Ha det gott!

Kram Maritha

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Hejsan
Jätteroligt att du är med i utlottningen, dina lotter ligger i korgen.
Ha en fin helg vännen
Kramar
AnnaMaria

Ett Vitare Hem sa...

Önskar dig en riktigt härlig helg!
Kram/Lena

lovefriidrott sa...

Hej gumman, så underbart att ha mormor kvar:) Min dog alldeles för ung bara 59 år:( o då var jag 12.
Hoppas man själv får leva länge iaf:):)

Katter:) vi ska skaffa oss katter hit till slätten. Har hört att det är bäst mot möss. Min Fredrik är ju allergisk så det måste bli utekatter som senare kan bo i logen. Fast vi måste vänta så det blir varmare o att vi kan bygga ett litet isolerat hem åt dom. För två ska vi ha. Barnen vill ha en varsin.
Sen vill jag passa på att berömma dig.
Du är så fantastiskt duktig på att ta bilder:) Titta ju granskande då jag själv fotar mycket;)

Ha en skön helg, finaste Mia
Kram Sari

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bloggintresserade