söndag 31 juli 2011

Österlen..... mmmmmmmm

Så har redan en veckas semester gått.. Så snabbt det går när man är ledig och när man har det så trevligt som jag har haft det.. I måndags var jag som sagt på Tingsryds marknad med mamma och Amanda.. I tisdags förmiddag packade jag och Patrick in oss i bilen och styrde kosan  först mot Jämshög där vi hämtade upp vänner och sedan körde vi mot vackra Österlen där vi skulle tillbringa ett par dagar.. Vi stannade vid Haväng och fikade på medhavd fika.. Har hört så mycket om Haväng att det skall vara otroligt vackert, visst var det vackert men inte så vackert som jag hade tänkt mig.. Vi stannade till vid Ravlunda kyrka där Fritjof Nilsson Piraten och Olle Adolphson ligger begravda och sedan for vi mot vårt boende vi skulle ha i två nätter..
Det var alltså här som vi bodde.. På Lilla Provence.. Några av er känner säkert till stället genom ägarinnan, Saris fina blogg och härliga webbutik med samma namn.. Klickar ni på de röda orden så kommer ni dit..
Vi var ju och kikade i Saris butik hon har i ena vinklen på sitt hus när vi var nere i maj månad och jag blev kär.. Ja kär i både huset, platsen det ligger på, butiken och i Sari.. Så när vi skulle ta vår årliga semesterresa med våra vänner så var inte valet av natthärbärge så svårt.. Skall ni till Österlen och behöver boende så rekommenderar jag verkligen Lilla Provence B & B...
Samma dag vi kom ner till Lilla Provence så tog vi det lugnt och grillade lite och hade det allmänt mysigt med härligt väder..
På onsdagen var det ännu bättre väder med sol och värme.. Vi for då till Ales stenar där vi promenerade upp och kikade på stenarna, fick en föreläsning av en av de som utgrävt stället, intressant måste jag säga..
Promenerade sedan ner för att äta på en lite restaurang och vi hade det grymt mysigt..
 På kvällen for vi in till Ystad där vi strosade lite och sedan hamnade på restaurangen Bryggeriet, de brygger Ysta färsköl där med.. Vi åt och drack supergott innan vi for tillbaka för ännu en natts sömn..
På torsdagen öste regnet ner mest hela dagen men det var helt okej, vi skulle ju ändå hem då.. Efter vi packat ihop oss så tog vi oss till Tomelilla för att gå på Hasse & Tage museet men tyvärr så var det så lång väntetid så vi fick hoppa det.. Hade det varit uppehåll hade man ju kunnat strosa i Tomelilla men eftersom det vräkte ner och vi hade lilla Erik på 9 månader med oss så hoppade vi det, får ta det en annan gång.. Så istället blev det lite shopping i varuhuset Bo Ohlssons, där hittar man alltid något..
Efter detta så åkte vi till Simrishamn där Patricks föräldrar har sin husvagn ståendes och där Patricks bror och hans sambo fanns på besök.. De bor i Stockholm annars, så det var kul och trevligt att träffa dem.. Hemfärd blev det på kvällen..

I fredags eftermiddag/kväll var jag i Ryd för att hjälpa till och bre frallor och baguetter till rallyfolk.. Det kördes rally där i lördags och de ville ju så klart kunna köpa fika, både de som körde och publik.. I lördags morse var jag i  Ryd igen för att sälja Program och fika.. Kul men trött var jag hela dagen sedan då jag stigit upp kl 5, så det blev en lugn kväll igår..
Idag har det städats för fullt här, dammråttor stora som katter hade vi, men inte mera =) Ja iaf inte på undervåningen.. Övervåningens dammjakt får bli en annan dag..
Nu skall jag slappa lite här och ev läsa någon blogg, har inte läst bloggar på jag vet inte när så det får jag göra nu en stund..

Ha en fin fortsatt söndagskväll..

Kram Mia

hemma hos lilla mej sa...

Ja nu var det ett tag sedan jag var här.Vad fina bilder du visar från Saris hus och butik.Tack för tipset.Älskar ju bara att besöka Skäne på sommaren.Ha nu en fortsatt skön söndag goa vännen.Kramar Rita ♥

Vitt hus med svarta knutar sa...

Tänk jag tror vi har åkt om varandra många gånger under veckan som gått=) Kors och tvärs mellan Simrishamn, Ystad, Kivik och Ales stenar har vi åkt...hela tisdagen tillbringade vi på Bornholm. Det finns så mycket vackert att se och det är så svårt att hinna med allt...

Vad roligt att du besökt Lilla Provence, det får vi göra nästa år...

Önskar dig en fin kväll!!
Kram,
Regina

Källeboda lantliv sa...

oj ! vad mycket du har hunnit med redan ..låter mysigt ..ska kika in på hennes blogg nu ..ha en fortsatt bra semester ..kram jeanette.kallebodalantliv

Nina sa...

Intensiv och härligt, verkar det som ni har haft än så länge. Det ser verkligen fint ut där nere i Skåne :)

Ha nu en fortsatt skön semester! Synd att det går så fort när man har trevligt..
Kram Nina!

Mmmmm... Österlen är underbart. Jag hittade också till Lilla Provance på semestern. Underbart ställe. Det blir flera besök där. Hälsningar Eva L.

Katta sa...

Ohhhh härliga bilder! Jätte fint! Två dagar till sen går jag på semester, äntligen!!

Jag har haft skorna på mig i två dagar nu har jag skoskav utan dess like hahaha, såfort jag läkt så går jag på övandet igen!!! ;) Kram!

LjuvligtLantligt sa...

Jisses vilken runda ni for på :) Känner att juag absolut måste ner o hälsa på Sari!
Ha en fin helg!
Kram Git

Annika N sa...

Ser underbart mysigt ut där ni sov över. Mycket kul som ni gjort på er resa och toppen att det bara regnade en dag.

Ha en fortsatt skön semester !!! Kram Annika

Patricia sa...

Ja dagarna går fort .. mina 4 veckor är slut idag .. =(
Vill verkligen inte börja jobba igen men vad har man för val .. ha ha.

Vilka härliga bilder och va härligt ni haft det.

Ha en fortsatt skön semester!!
Kram patricia

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...