fredag 13 november 2009

Bakelser...

Jag är ledsen, men tyvärr kan jag inte visa skåpet idag för vi har helt enkelt inte hunnit få upp det från garaget.. Kanske vi hinner i morron men det ser mörkt ut då med..

Idag så har jag bakat, fixat, lagat mat och städat.. Nu ikväll har min bror med familj varit här för att gratulera mig som råkar fylla år i morron.. De kan inte komma i morron så det fick bli idag.. Jag bjöd på tacopaj och till fikat hade jag bakat pepparkaksrulltårta som jag gjort bakelser av.. Smarrigt!! Receptet snodde jag på bloggen Medaljongen .. Hoppas det inte gjorde något.. Och nu tänkte jag dela med mig av receptet till er som vill ha :-D

Pepparkaksrulltårta

4 ägg, 2 dl socker, 1 dl potatismjöl, 2 tsk bakpulver, 1 msk pepparkakskrydda

3 dl vispgrädde, 1½ dl rårörda lingon till fyllning

Vispa ägg och socker pösigt. Blanda de torra ingredienerna och blanda ner i äggsmeten. Häll smeten i en bakplåtspappersklädd långpanna. Grädda i 250 grader i ca 5 minuter. Vänd upp kakan på ett sockrat bakplåtspapper och låt kallna. Vispa grädden hårt, blanda i lingonen. Bred på lingongrädden på kakkan och rulla ihop från långsidan. Förvara i kylen tills den skall serveras.

Jag gjorde ju bakelser av rätt tjocka uppskurna bitar av rulltårtan. Grädde på , en pepparkaka i och dekorerade med lingon.. Gott tyckte jag..

Nu är det sänggående som gäller för mig.. Jag har inte hunnit läsa några bloggar idag men jag tar igen det endag.. I morron kanske jag hinner läsa och kommentera lite iaf.. Kalas i morron med här plus att jag skall hälsa på min pappa på lasarettet med..

Ha en bra natt och en härlig lördag..

Kramar

Mia

11 kommentarer:

Pia sa...

Låter supergott med pepparkaksrulltårta, något helt klart värt att testa!

Hoppas Du får en finfin födelsedag och att den blir så bra som den bara kan bli!
Stor kram till Dig!

hemma hos lilla mej sa...

GRATTIS PÅ FÖDELSEDAGEN !!!!!!!!!!.Hoppas att du får en underbardag med massa paket.Vad gott det lät med pepparkaksrulltårta.Är skoj prova nya recept .ha en härlig och mysig dag stora kramizar ~~~~~RITA~~~~.

Nina sa...

HIPP HIPP HURRA!!!
på din födesleda´!!!

Fina bakelser du gjorde! Goda lät dom med!
Ha nu en fin dag!
Kram Nina!

Uttan sa...

Vad är det för en dag,de ingen vanlig dag nej det är Mias födelsedag Hurra!Hurra Hurra!

Vilken god bakelse,tack för receptet.
Mmmm den ser gott ut.

Ha en bra födelsedag.
Kramar!

Marie sa...

Pepparkaksbakelser, såg väldigt gott ut. Kanske något att prova på nu när advent närmar sig.

Får passa på att gratulera! Kram

Tessan sa...

Grattis på födelsedagen!!

Kramar i massor!!

Malin - Ebbas änglar sa...

GRATTIS Mia!
Hoppas du får en fin dag.

Kan tro att dom där bakelserna var goda!! Sött med pepparkakshjärtan som dekoration.

Kram Malin ^^,

Vit som snö sa...

Det både lät och såg riktigt smarrigt ut! Tack så mycket för receptet, det bara måste provas!
Kram Cilla

Kaffe och Mazarin sa...

Grattis på födelsedagen!!!Hoppas du har en bra dag! Kramiz

VARDAGSLYCKA sa...

GRATTIS på Din dag, Mia!
Förlå´t att jag missat den :(
Hoppas Du haft en finfin dag!

TACK för receptet - då ska jag bjuda sådana bakelser på 1:a Advents fikan här hemma istället i år - brukar bjuda kladdkakspepparkaka o grädde el kokosmusslor m grädde o sylt - kul m ngt nytt! :) TACK!!
Kramar Lisette

www.vardagslycka-lisette.blogspot.com

Anonym sa...

Du bakar så smarriga bakverk, man blir så sugen...! Hoppas din dag i dag varit bra! Grattis igen! Kram Tutti

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bloggintresserade